vrijdag 3 december 2021

 UITDAGING//

De afgelopen twee jaar is best wel een uitdaging geweest. Een periode van ups en downs maar zeker ook een tijd van uitdagingen en lessen. En steeds wanneer ik het “echt niet meer weten en niet meer zien zitten” punt bereikte, gebeurde er iets waardoor ik de move weer naar het licht en de sprankeling kon maken. Een paar lieve woorden, een fijn telefoontje, een onverwachte gebeurtenis……maar dat niet alleen. Ook conflicten, waardoor ik gedwongen was tot zelfreflectie, waren er niet voor niks. De afgelopen periode heeft me geleerd om, wat er ook gebeurd, vertrouwen te hebben in het proces. Dat het belangrijk is om bij mezelf te blijven. Iedere dag bij het wakker worden weer even voelen hoe het met me is en vervolgens weten wat ik nodig heb om te groeien en te bloeien. Om vanuit die gedachte in de wereld het leven te leven en zo te kunnen bijdragen aan het grote geheel. Daar ben ik immers onderdeel van……


Dat alles vraagt een zorgvuldige afstemming van binnenuit. Wat er ook buiten je gebeurd, welke ruis er ook aanwezig is en wat voor zaken er van buitenaf ook een appèl op je doen. Je binnenkant is altijd het uitgangspunt…iedere dag weer. Dat is soms best een uitdaging 🥴want het vraagt van jou om volledig achter jezelf te gaan staan en van daaruit te leven en te handelen. Je eigen begrenzing aangeven is soms een dingetje vooral in de huidige periode en ook ik merk dat ik door bepaalde reacties of oordelen er af en toe uit schiet door bijvoorbeeld te twijfelen aan mezelf.


Misschien helpt het om te weten dat een primaire (afweer)reactie wordt getriggerd op het moment dat jouw grenzen worden overschreden of deze onder druk komen te staan. Let maar eens op welke primaire reacties bij jou opspelen wanneer je grenzen worden overschreden.


Hoe reageer jij?

🍀 Vechten, boos worden en strijd voeren

🍀 Vluchten, niet meer willen voelen, verzanden in bijzaken of zelf- destructief gedrag

🍀 Bevriezen, verstarren in je lijf en daardoor niet meer kunnen reageren


Het positieve is dat deze primaire reacties tijdelijk ook helpend kunnen zijn en je informatie geven over jouw grenzen. Maar meestal zijn het automatische reacties geworden en zijn ze allang niet meer helpend en voelen verre van prettig. En nu dan? Welke andere mogelijkheden zijn er nog meer om jezelf te begrenzen zonder dat je verzand in vechten, vluchten of bevriezen?

Het antwoord hierop is TROUW blijven aan jezelf, oftewel  ‘VERTROUWEN’

Dat vraagt bewustzijn en verbinding met jezelf. Verbinding met jezelf betekend geaard zijn, je bewust zijn van wie je bent, wat je voelt en, hier is ie weer, wat jij nodig hebt. Zo creëer je een veilige bodem en plek in jezelf waarin je vanuit jezelf kunt waarnemen en verbinden met de ander of de buitenwereld. Zonder oordeel vanuit jouw veilige binnenkant kunt je dan gaan voelen wat jij wilt of vooral niet wilt.


Maar zeg nou zelf, in de waan van de dag en de snelheid van het dagelijks leven, hoeveel tijd neem jij nog om met jezelf af te stemmen? 


Lukt het jou om altijd helder en duidelijk te zijn in jouw grenzen?


Spirituele coaching en energetische ondersteuning

Misschien kan ik je helpen bij je levensvragen door je een helder inzicht te geven bij (overlevings)patronen, blokkades, overtuigingen, je valkuilen en je (ware) kwaliteiten en talenten.

Ik wandel met je mee als een soort heldere wegwijzer die je ,voorbij het denken, helpt bij het proces van bewustwording zodat jouw geblokkeerde levensenergie weer vrijelijk gaan stromen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten